Power Rack

Squat rack vs power rack – hvad er bedst for dig

Squat Racks » Blog » Squat rack vs power rack – hvad er bedst for dig

Hvis du gerne vil træne squats med vægte i dit home gym, så vil du højst sandsynligt have et squat eller power rack. Hvis du vil træne vægtstang, er det et must.

Men hvilken skal man vælge??? Når du starter din shopping, bliver du konfronteret med et utal af vilkår og muligheder. Squat racks, power racks og half racks, er alle variationer af squat racks du vil se.

At finde forskellen på disse 2 squat racks er en udfordring for mange. Det kan være endnu sværere at finde ud af, hvilken der er den rigtige for dig. I betragtning af at dette vil være en af ​​de dyreste udstyr i dit homegym, er det vigtigt at få det rigtigt første gang!

Grundlæggende er der 3 hovedforskelle mellem et squat rack og en power rack. En power rack vil være større, sikrere og give dig mulighed for at udføre et betydeligt flere øvelser, end du kan på en grundlæggende squat rack.

Hvad er et power rack

Power rack er kendt under to yderligere navne: Full rack og power rack.

En power rack fordobler antallet af stolper. Power racks har 4 stolper. Fire er imidlertid ikke den øvre grænse for stolpere, der findes på et power racks. Det er ikke ualmindeligt at finde power racks med 6 eller endda 8 stolpere.

Med power racks kan du udføre mange forskellige øvelser. Øvelser som bænkpres, pull up, elastik træning og dips er mulige med et power rack

power rack

Hvad er et squat rack

Squat rack er også almindeligt kendt under to andre navne: Squat rack og half rack.

Et squat rack er et udstyr med to opretstående stolper, der holder en olympisk vægtstang i en position, der giver dig mulighed for at udføre barbell squats.

Deres stabilitet, sikkerhed og alsidighed vil variere fra model og producent. Med denne form for squat rack kan du ikke udføre lige så man øvelser som med et power rack, men prisen på et squat rack er dog meget billigere end en power rack

Justerbar Rack MH-S202

Squat rack vs power rack – Hvilken en er bedst

Safeties på et squat rack

Home Fritstående Rack

Bortset fra at få din stang på plads, så du kan løfte den, er sikkerhed den primære funktion i et rack. At udføre komplekse barbells øvelser som squat eller bænkpres uden spotter er farligt. Et rack kan træde i stedet for en spotter, når det bruges korrekt.

Der er sikkerhedsanordninger designet til hver type rack, der kan fange en vægtstang i nødstilfælde. Dette kan spille ind, når du simpelthen ikke kan gennemføre en rep, eller hvis du lider en skade midt i liften. Jeg har gjort begge dele, og jeg kan fortælle dig af personlig erfaring, jeg er glad for, at disse sikkerhedsanordninger findes!

På et squat rack, er der virkelig kun en type safety tilgængelig. Disse kaldes spotterarme, og de fastgøres til stolperne og stikker i gennemsnit 45-60 ud.
Spotterarme fungerer ganske godt, når de bruges til bænkpres. Når du udfører squats, så er disse spotterarme ikke lige så gode, som med bænkpres, men de kan stadigvæk bruges. De er bestemt bedre end ingenting, men de kan simpelthen ikke sammenlignes med det sikkerhedsniveau, som safetypins eller straps giver, som du finder på et fuldt power rack.

Safeties på en power rack

Power Rack

Med et power rack understøttes dine sikkerhedsforanstaltninger i begge ender. Dette gør dem meget mere effektive, stærke og sikre. Du har også stolpere på begge sider af din bar. Det betyder, at hvis du kaster fremad eller bagud med stangen, vil disse stolper standse stangen og føre den ned til sikkerheden herunder.
Inden du siger, at dette aldrig ville ske for dig, vil jeg have dig til at tænke over, hvad der sker midt i løftet, hvis du blæser et knæ, trækker ryggen eller river en pec.

Det er blot nogle få af de skader, der kan opstå under øvelser. Ingen af ​​disse skader vil tillade dig at omlægge din vægtstang sikkert. Hvis noget af det sker, bliver du nødt til at opgive løftet. Og du kommer ikke til at vælge, hvilken retning du falder.

En anden fordel ved power racket er at du kan vælge om du vil bruge safety pins eller straps.

Plads derhjemme

Ikke alle har ubegrænset plads til at bygge deres home. Det betyder, at det første, du skal beslutte, er, hvad der måske passer til dit træningscenter.

En ting at huske er, at du ikke kun skal have plads til selve stativet, men du har også brug for plads omkring det, så du faktisk kan udføre dine øvelser.

Squat rack pladskrav

Squat racket fylder meget mindre plads end en power rack. Højde er den mest bemærkelsesværdige dimension, du kan spare plads med, men som du kan se, er der ikke så stor forskel, som den kan se ud.

Bredden
Bredden, der er nødvendig for et squat rack, er den samme, som du skal bruge til et power rack. Begge er typisk 1,2 m brede, da dette er den bredde, der er nødvendig for sikkert at holde en 2,1 m olympisk vægtstang.

Når vægtstangen er lagt på stativet, er 2,1 m din nye bredde. Jeg anbefaler også på det kraftigste at lade mindst 46 cm være på hver ende af stangen, så du sikkert kan lægge vægtplader uden at risikere skade.

Det betyder, at for ethvert squat rack, der holder en vægtstang, skal du bruge mindst 3 meters bredde at arbejde med.

Højde
Højden på et squat rack kan variere mere end højden på et power rack, men der er typisk to højde muligheder, høje og korte. Høje stativer er i gennemsnit 2,5 m høje. De gode ​squat racks ​vil også have en pull-up bar monteret i denne højde.

Du vil dog gerne forlade 46 cm over stangen, så dit hoved ikke smækker i loftet. Det betyder, at du skal bruge cirka 3 meter højt til loftet eller mere, hvis du planlægger at lave pull-ups.

Hvis du ikke planlægger at lave pull-ups, kan du slippe af sted med et loft på 2,7 m og stadig passe til et af de højere stativer.

For dem, der har et lavt loft, fås korte squat -stativer. Den gennemsnitlige højde på disse er 1,8 m. Disse korte squat racks vil være den mindst stabile og mindst alsidige type rack, du kan få, men hvis du har at gøre med en højdebegrænsning, er de bestemt bedre end ingenting!

Power rack pladskrav

Power rack

Et power rack ser ved første øjekast ud til at optage meget mere plads end et squat rack gør. Med kun to stolper ser squat rack meget mindre ud. Men udseende kan bedrage.

Bredde
Bredden, der er nødvendig for et power rack, er nøjagtig det samme som med et squat rack, 3 m. Det er fordi du bruger den samme standardlængde olympiske vægtstang på begge racks. Når du har indlæst en stang og forlader plads til sikkert at indlæse vægtpladerne, er det på samme måde det samme.

Højde
Højden, der er nødvendig for et power rack, er også nogenlunde den samme som et squat rack Et power rack måler i gennemsnit 2,3 m højt. Hvis du laver pull-ups, betyder det, at du har brug for de samme 3 m fra gulv til loftet for at passe et power rack i dit home gym

Korte power racks fås ligesom med korte squat racks. Højden på et kort power rack er omkring 2 m højt.

Længde
Når det kommer til længden, har du mange valgmuligheder, når det kommer til power racks. Typisk er de laveste muligheder 61 cm i længden.

Det betyder, at den samlede længde, der er nødvendig, er cirka 2 meter, når du tager højde for rummet for at træne. Dette er til de korteste 60 cm power racks.

Power racks kan dog blive meget længere end dette. Det er op til dig, når du bestiller, om du går med en 60 cm, 76 cm, 91 cm, 1 m, 1,2 m eller endnu længere.

Hvad er forskellen?

Så bemærkede du, at den nødvendige plads mellem de to racks virkelig ikke er så forskellig? Begge har brug for 3 m i bredden. Begge skal have et loft på 2,7 – 3 m. Med et power rack, skal du dog have plads til dens længde, typisk skal du bruge 2 meters plads.

Versatility

En af de store grunde til at bygge et fantastisk home gym i et mindre rum er at købe udstyr, der kan mere end én ting. Jo, der er nogle mennesker (og jeg er jaloux på disse mennesker!), Der har ubegrænset plads til at bygge deres home gym. Men vi andre må nøjes med det, vi har!

Det betyder, at det gear, vi køber, skal være alsidigt. Det skal understøtte en lang række anvendelser. Jo flere jo bedre. Dette er en af ​​grundene til, at jeg elsker ting som håndvægte, kettlebells og ringe. Antallet af ting, du kan gøre med disse redskaber, er næsten ubegrænset!

Det samme gør sig gældende for en power rack. Når det kombineres med en vægtstang, er der et næsten ubegrænset antal bevægelser, du kan udføre. Det samme kan ikke siges om et squat rack.

Med et squat rack kan du kun udføre bænkpres, pull up squat. Mens du med power rack kan udføre utallige andre øvelser som shoulder press, deadlift, rack pulls, curls, og mm.

Stabilitet

Selvom dette vil variere efter model, er en power rack i det hele taget meget mere stabil end et squat rack. Stabilitet er vigtig, når du bevæger dig meget.

Vægt er også en anden stor forskel. Et squat rack af høj kvalitet, vejer lidt over 70 kg. En kortere, lettere squat rack kan komme ind på 60 kg. Og mange af de budgetmuligheder, du finder på Amazon eller hos Walmart, kan veje kun 45 kg.

Tag nu en stang med 150 kg på (ikke en usædvanlig mængde vægt for en gennemsnitlig løfter) og læg den i stativet med bare lidt momentum. Et 70 kg squat rack kommer til at vippe og bevæge sig hver gang. Det betyder, at de kroge, du sigter mod at sætte din bar i, også bevæger sig. Dette er ikke ideelt.

Sammenlign dette med et power rack. Selv en lille, let, budgetstativ fra et velrenommeret firma kommer til at komme ind på 120 kg og de større power racks, kan veje 200 – 300 kg.

Price

Prisen vil variere voldsomt på tværs af begge typer racks. Du kan købe Home Fritstående Rack hos getbig.dk, for kun 299 kr, hvilken er en af de bedste billige squat racks der findes.
Du kan købe power racks for så lavt som 2000 kr.

Når det er sagt, behøver du bestemt ikke at købe et meget dyrt rack fra Rogue for at få noget godt lavet. Generelt vil et godt lavet squat rack komme med et pull -up bar og vægtplades opbevaring.

I forbindelse med denne artikel er det vigtigt at påpege, at du i det hele taget vil bruge mindre på en squat rack end en power rack. typisk kan du købe gode squat racks for under 1500 kr, mens et godt power rack kan koste 4000+ kr.

Power rack vs squat rack – Hvilken burde du købe!

Hvis du igang med at bygge et homegym, hvor du vil løfte vægte, ender du sandsynligvis med en slags rack. Hvilken vej du går afhænger af dine behov.

Hver type rack har helt sikkert sin plads. Nogle mennesker ejer endda begge! Så hvilken vej vil du gå? Squat rack? Power rack? Uanset hvad du gør, håber jeg, at du bygger et fantastisk homegym, som du elsker og bruger!

Hvis du har budgettet og pladsen derhjemme, så vil jeg varmt anbefale dig at købe et power rack, da power rack er bedre end squat rack. Men hvis du ikke har budgettet eller pladsen derhjemme, så burde du overveje at købe et squat rack.

Hvis du er ude efter et power rack. Så kan du tjekke Proform Full Rack ud, fra abilica online. Du kan købe denne rack for kun 5995 kr.

Vores andre anbefalinger til squat racks og power racks

Du har ikke brug for meget plads for at komme i form!

Et squat rack er det perfekte udstyr til folk, der ønsker at træne derhjemme. Det er alsidigt og nemt at bruge, så du kan lave en række forskellige øvelser, der vil hjælpe dig med at tone din krop.
Et squat rack er et must-have for alle, der ønsker at komme i form i deres eget hjem. Med dette ene stykke udstyr kan du nå alle dine fitnessmål. Gå til vores forside og se hvad vi mener er de bedste squat racks er på markedet.

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *