Elastik træning

Elastik træning: Hvorfor du burde bruge træningselastik

Squat Racks » Blog » Elastik træning: Hvorfor du burde bruge træningselastik

En træningselastik er nok det nemmeste værktøj at få fat på. Et godt træningselastik koster mellem 150 – 300 kr. Du kan smide træningselastikken ned i din taske og forvandle ethvert sted til dit personlige fitness center. Om du træner ud i parken, din baghave, eller bare bruger den derhjemme, så vil træningselastikken være din bedste ven.

Med en træningselastik kan du udføre en masse forskellige øvelser, som rammer hele kroppen.
Træningselastikken kan bruges som erstatning for håndvægte eller vægtstang i øvelser som bent-over rows, deadlift, squats og mm.

Du kan også meget nemt regulere sværhedsgraden ved at stramme mere eller mindre i det lange bånd. Jo mere du strammer din træningselastik, jo større modstand får du i øvelsen. På den måde kan du hele tiden justere øvelserne i takt med, at du bliver stærkere og mere rutineret.

Når du ikke kan stramme den mere, kan du altid skifte til en hårdere træningselastik i en anden farvekategori og få nye udfordringer.

Der findes også mange forskellige modstandsstyrke ved de forskellige træningselastikker. Det kan ses på farverne. Eksempelvis kan I se Iforms træningselastikker. Her er deres gule træningselastik den der giver det største modstand, mens deres beige træningselastik er deres letteste træningselastik.

Med en elastik kan du træne hele din krop og elastikken fungere både godt som opvarmning til et hårdt træningssession eller hvis du bare har bruge for at strække ud efter din træning. I denne guide kommer vi ind på den bedste elastik træning, så du kan træne hele din krop.

3 forskellige træningselastikker (exerciseband)

Træningselastikker kan fås i forskellige former og styrker. Primært findes der 3 forskellige træningselastikker.

Lang almindelig træningselastik

Elastik træning

Den lange træningselastik kan bruges til en masse øvelser. Denne træningselastik er bedst ved udstrækning, fordi du kan meget nemt placere træningselastikken under dine fødder eller bag ryg.

Med den lange træningselastik, kan du hurtigt justere modstanden, ved at holde længere inde mod midten af træningselastikken. Du kan også binde træningselastikken rundt om et bordben, squat rack eller andet, så der kan tilføjes mere modstand ved træningselastikken.

Du kan også binde den almindelige træningselastik sammen til en lukket ring, hvis du udfører et øvelse der kræver dette.

Træningselastik med håndtag (Exertube)

Træningselastik

En træningselastik med håndtag (exertube) er typisk lidt strammere, og håndtagene gør, at du nemmere kan holde fast og få en bedre stabilitet. Du kan nemt sætte denne træningselastik fast i en dør, så du kan lave øvelser, hvor du hiver i træningselastikken ud fra døren.

Cirkelformet træningselastik

Cirkelformet træningselastik

Den lille cirkelformede træningselastik er særlig godt til at træne din underkrop, men du kan også ramme overkroppen, med denne træningselastik. Træningselastikkens lille størrelse betyder, at modstanden i dine øvelser altid vil være stor, men dine bevægelser vil være mindre.

Elastik træning: X forskellige øvelser

Her kommer vi med et full body workout, hvor du kun skal bruge et træningselastik.

One arm bicep curl

Denne øvelse er perfekt for dig der gerne vil have større bicep

2-3 sæt, 12 – 15 reps

Stå med dine fødder skulderbredde fra hinanden med begge fødder på træningselastikken. Tag fat i elastikken med den ene hånd og hold elastikken med armen nedad ved din side, håndfladen skal vende fremad. Bøj ved albuen og løft armen mod dine skuldre, indtil du får en god biceps-sammentrækning. Sænk derefter langsomt tilbage til starten. Lav alle dine reps på den ene arm, og skift derefter.

Udfør denne øvelse i 2-3 sæt, 12 – 15 reps

Cross Over Flye

Med denne øvelse får du både trænet din bryst og dine triceps. Med denne øvelse er det nok bedst at bruge et elastik med håndtag, så du kan få et bedre greb.

Bind din træningselastik fast til en dør eller squat rack eller andet.
Hold træningselastikken i begge hænder, armene strakte lige ud til siderne i brysthøjde. Tryk båndet lige ud foran dig, før dine hænder sammen med dine arme helt udstrakte, hold dine albuer ope hele vejen igennem og klem dine brystmuskler, mens du trykker på. Gå langsomt tilbage til startpositionen.

Udfør denne øvelse i 3 sæt, 10 – 15 reps

Squats

Nu går vi igang med at træne underkroppen, vi starter ud med at udfører squats. For denne øvelse er det ligemeget hvilken træningselastik du bruger, men hvis du gerne vil have stor modstand, så burde du bruge den cirkelformet elastik

Stå på træningselastikken med dine fødder lidt bredere end skulderbredde fra hinanden, og bring toppen af ​​båndet til at hvile på forsiden af ​​dine skuldre. Sænk ned i en squat med brystet op og knæene over tæerne. Skub derefter op til startpositionen.

Udfør denne øvelse i 4 sæt 8 – 10 reps

Side-lying hip abduction

Med denne øvelse skal du bruge et cirkelformet træningselastik. Elastikken må meget gerne have et stort modstand

Lig på din side med dine hofter og knæ bøjet 90 °, og træningselastikken løber lige over dine knæ. Løft overbenet for at trække knæene fra hinanden, mens du trækker dine glute i to til tre sekunder, og vend derefter langsomt tilbage til startpositionen. Lav alle dine reps på den ene side, og skift derefter.

Udfør denne øvelse i 2 sæt 10 – 12 reps med begge ben

Armbøjninger

Til denne øvelse skal du bruge et af de normale og lange træningselastikker (exerciseband)

Kom i en plankeposition, sæt din træningselastik over din øvre ryg og hold enderne under dine hænder. Nu udfører du et helt normalt armbøjning

Udfør denne øvelse i 3 sæt 8 – 12 reps

Squat to overhead press

Med denne øvelse skal du et almindeligt langt træningselastik og bind dem sammen ved enderne

Stå på træningselastikken med fødderne skulderbredde fra hinanden. Placer dine hænder på skulderhøjde med håndfladerne opad, og hold modstandsbåndet. Kør ned i en squat, skub derefter op igen, og stræk dine arme helt ud, så du hæver træningselastikken. Sænk derefter langsomt ned i en anden squat.

Udfør denne øvelse i 2 – 3 sæt 8 – 12 reps


Læs mere

Hvis du kunne lide denne full body elastik træning. Så kan du også læse en af vores andre artikler omhandlende den bedste full body workout. Bedste full body workout (uden håndvægte)

Vores anbefalinger

Du har ikke brug for meget plads for at komme i form!

Et squat rack er det perfekte udstyr til folk, der ønsker at træne derhjemme. Det er alsidigt og nemt at bruge, så du kan lave en række forskellige øvelser, der vil hjælpe dig med at tone din krop.
Et squat rack er et must-have for alle, der ønsker at komme i form i deres eget hjem. Med dette ene stykke udstyr kan du nå alle dine fitnessmål. Gå til vores forside og se hvad vi mener er de bedste squat racks er på markedet

Similar Posts

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.